دلایل زنده بودن امام طبق آیه 119 توبه
بسم الله الرحمن الرحیم
نمی دانم باورداری یانه ؟ اماشیعه پایه عقیدتی اش برمبنای حضوروحیات امام عصر عجل الله تعالی شریف است . شیعه ازآیات وروایات وقاعده ضرورت استمرار الهی دراین باوربهره برده و میداند این قاعده ای است که موسی نبی علیه السلام درمدت چهل روزملاقات باخدا حجت الهی رابرمردم تعیین کرده و ضروری دانسته .پس نمی تواندخداوند حکیم وآگاه برنفوس آدمیان ؛ دراین دوازده سده مردم را بدون رهبرو پیشوا رها کند ؟ فرهنگ شیعه غنی است وازاین تفکرحق خود دفاع میکند . حتی آنجاکه دیگران بهانه آورده بحث وحی راپیش میکشند؛ شیعه ازمیان جمع زیادی از آیات وسور مهدوی (قدر, دخان ,رعد,اسرا…) وقتی تنها یک آیه رابررسی میکند حقانیت عقیده خود رامیفهمد .
اگردوست داری قدری درنگ کن وپای یک آیه شریف از قرآن مجید زانوی ادب بزن و تدبرکن تاببینی خدای عزیزوحکیم چه زیبا وروشن حضورمولیمان را بیان کرده وهم اکنون که مینویسیم , میخوانیم ومی اندیشیم مولاکنارماوباماوحی وحاضراست . که برای میسرشدن دیدارباآن خلاصه وعصاره همه پیامبران آسمانی راه های سخت لازم نیست بلکه بر گرفتن غبارگناه وپلشتی ازظاهروباطن واطاعت ازاو الزامی است وبه قول عطارنیشابوری :
ای دل اگرعاشقی درپی دلدار باش بردردل روزوشب منتظریار باش دلبرتوجاودان بردردل حاضراست روزن دل برگشاحاضروهشیارباش
درآیه شریف 119سوره توبه <یاایهاالذین آمنوااتقوالله وکونوامع الصادقین > خداوند مخاطب آیه را اهل ایمان دانسته و دودستوربه آنان داده است : الف) تقوای الهی - ب)همراهی باصادقین به راستی احتمال عدم تقوادرچه کسی امکان دارد وجودداشته باشد ؟ معصوم وحجت الهی یا غیرمعصوم وانسان امروزی ؟! ودیگرآنکه همراه شدن باصادقین همراهی باجسم رامدنظردارد یامعنای دیگری ازاین همراهی مورد نظر میباشد؟! کمی که دقت میکنیم میبینیم خداوندحکیم افرادباایمانی راموردخطاب قرارداده که تقوانداشته اندومعصوم نیستند . آخرهمه زبان شناسان میگویند تقوی ازریشه وقی به معنی خودنگهداری است ودومعناداردیکی معنای عام که خودنگهداری است ودیگری معنای خاص که خداترسان میباشندکه بخاطر خدا گناه راترک نموده اندچراکه میدانند خداترسی وخوف ازخالق خشنودی خدارادربردارد .
الغرض ازمقوله تقوی که جای بحث بسیاردارد ودراین متن نمیگنجد دست میکشم فقط همین قدربدان که نترسیدن ازخدا حکایت بی معرفتی است نه چیز دیگر . نتیجه آنکه معصوم متقی بوده ومتقی است ومتقی خواهدبود. همانطورکه اولین آنان امام المتقین امیرالمومنین بود وتاآخرین آنان این صفت رابه طوراکمل واتمم دارامیباشند.پس منظورآیه مردم همه زمانهایی است که متقی نیستندودرکنارایمان باید تقوای الهی داشته باشند.
درثانی همراهی باصادقین به معنای همراهی جسمی نیست چراکه نه ممکن است ونه فایده دارد که هرجا صادقین رفتند مانیزبرویم این همراهی ازدیدگاه الهی تبعیت وپیروی ازصادقین است. اما صادق مطلق چه کسی است؟ صدق درکلام وگفتار؛ صدق دراعتقاد واندیشه ؛ صدق دراخلاقیات و صدق درعمل نشان دهنده صادق واقعی است و چه کسی همه زندگی اش مطابق باحق است وخطادرهیچ شأنی ازشؤن اووارد نشده جزمعصوم! تاریخ گواه آن است که بجز14نفر کسی دیگر,تمام زندگی واعمال واندیشه وعبادات ورفتارواخلاقیاتش مطابق صدق نبوده است . لذاآیه شریفه به مامیگوید علاوه برایمان وتقوی باید دراعمال واعقتاد واخلاق نیز تابع صادقین (معصومین) باشیم .
همچنین ایه نشان میدهد همراهی ازمعصوم باید درتمام زمانهاباشد لذاوجود وحضور معصوم درهمه زمانهاالزامی میشود وگرنه همراهی ازچه کسی ؟! حال ازشمامیپرسم بجزامام عصر مهدی آل محمد که درودخدابراووخاندانش بادچه کسی ادعای عصمت و معصوم بودن دارد؛ اکنون ودراین زمان ؟ چه کسی میتواند بگوید صادق واقعی امروزه من هستم ؟! کتابهاراکه ورق میزنیم گاه جزلبخند به گفته بعضی ازبزرگان کاردیگری نمیتوانیم انجام دهیم .منجمله به فخررازی ؛آن بنده خدابیان کرده صادقین همه امت پیامبر ختمی مرتبتند. کاش میشدازاوسوال کرد پس اهل تقوا چه کسانی هستنداز امت که باید ازهمه امت پیامبرتبعیت کنند؟ یعنی خودمان ازخودمان تبعیت کنیم ؟ نیازبه فکرکردن هم نداردچون اجتماع نقیضین است واجتماع ضدین محال . چراکه طبق گفته فخررازی هم باید جاهل باشیم تاتبعیت کنیم وهم باید عالم باشیم که تابع ماباشنددرآن واحد ؛ونمیشود همه امت هم جلووپیشواباشندوهم عقب وپیرودریک زمان ودریک لحظه ! قضاوت به عهده خودتان که درآن واحدهم باشی وهم نباشی ؟ روشن ترازاین که امام عصر,زنده است ! موجوداست وحاضر؟ فرزند امام حسن عسگری علیه السلام معصوم وصادق اکنون است ومعصوم نمیشودکه پیروی ازغیرمعصوم کندچراکه خودش پیشوااست . ومطابق آیات شریف قرآن پیروی ازصادق ومعصوم واجب .! پس دست وپابیهوده چرامیزنیم وازچه کسی میخواهیم تبعیت کنیم وچگونه درانتظارنشسته ایم ؟