نگاهی به حکومت مهدی عج
روش رهبری امام زمان(عج) بعد از ظهور به چه شکلی است؟
امام صادق(ع) فرمودند: در صاحب این امر که صاحب قیام باشد روشها و سنتهای انبیاء سلف وجود دارد. سنتی از حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) و حضرت یوسف(ع) و حضرت محمد(ص) در وجود نازنین حضرت حجت وجود دارد.
شباهت او به موسی ابن عمران، ترسان بودن امام است. امام زمان(عج) در یک زندگی همراه با خوف هستند.
شباهت به جناب عيسی همانی است که راجع به عيسی میگويند.
مسيحيت راجع به عيسی ميگويند که عيسی در حاليکه زنده است کشته شده است و به صليب آويخته شده است. در روايت آمده است غيبت امام آنقدر طول میکشد که شيعيان او يعنی پيروان او و متوليان ولايت او مردد میشوند و میگويند اگر امام زمان(عج) بود میآمد. عدهای پا را از این هم فراتر میگذارند و میگویند مهدی درگذشته است…
سنت و روش و شباهت ایشان به جناب یوسف، پوشش او است که خداوند بین او و مردم حجابی را قرارداد که مردم او را می دیدند ولی او را نمی شناختند، همین خصلت در وجود امام زمان(عج) است. او را میبینیم ولی او را نمیشناسیم.
سنت او از محمد(ص) آن است كه به روش هدايت او ، هدايت كرده و به سيره او عمل مى كند.
سیره پیامبر(ص) در رهبری چه بوده است؟
راوی میگوید: ” از امام صادق(ع) در مورد روش حضرت مهدی سوال کردم که او چه روشی را در رهبری دارند. حضرت فرمود: همان کاری را میکندکه پیغمبر کرد. پیغمبر دوران قبل از خودش را باطل کرد که دوران قبل از خودش جاهلیت بود. امام هم دوران جاهلیت را باطل میکند و یک اسلام جدیدی را ایجاد میکند.”
از زمان غیبت تا زمان ظهور، اسلام چه استحالهای پیدا میکند که وقتی روش امام ما، روش پیغمبر است میگویند دین جدید آورده است. پیغمبر(ص) چه کاری کردهاند که ما در دوران غیبت آن را ترک میکنیم و امام زمان(عج) که میآیند همان را احیا میکنند و مردم میگویند این یک دین جدید است در حالیکه ” امام صادق(ع) فرمودند: حلال حضرت محمد(ص) حلال است تا روز قیامت، حرام حضرت محمد(ص)، حرام است تا روز قیامت”
روش رهبری پیغمبر(ص)
سیره پیغمبر(ص) در رهبری امت، اخلاق است.
شما در هیچ یک از سنوات بیست و سه ساله رسالت پیغمبر(ص) حتی اقامه یک استدلال از ناحیه پیغمبر(ص) را برای جمع کردن مردم نمیبینید. آنچه را که میبینید ارتکاب به رفتارهای اخلاقی است.
امام صادق(ع) میفرماید: هر گاهی که امام زمان(عج) تشریف بیاورند سیره او سیره رسول خدا(ص) است. یعنی اخلاق را احیا میکنند. وقتی اخلاق را احیا میکنند مردم میگویند یک دین جدید آورده است.
رفتارهای اخلاقی دو ملاک دارد
1. رفتارهای اخلاقی همواره مطابق با اطاعت خدا هستند.
پیغمبر(ص) در اوایل بعثتشان سراغ قبیلهای به نام قبیله بنی عامر رفتند تا تبلیغ دین بکنند. رئیس قبیله گفت: چه میگویی؟ حرف تو چیست؟ فرمود: من فرستاده خدا هستم. گفت: چه کاری میخواهی بکنی؟ حضرت رسالتش را بیان کرد که هدف من توحید است. هدف من اجتناب از شرک و بتپرستی است. هدف من احیای اخلاق است و همه را بیان کرد.
گفت: ما قبیله بنی عامر از نظر جمعیت زیاد و آدمهای بسیار شجاعی هستیم. ما به تو کمک میکنیم. تو را بر تمام عرب مسلط میکنیم. اما شرط داریم. حضرت فرمود: شرطش چیست؟ گفت: بعد از اینکه تو مسلط شدی و عمرت پایان یافت، جانشینی و حکومت به ما برسد. حضرت فرمود: کار حکومت دست من نیست. گفت: دست کیست؟ فرمود: دست خدا است. گفت: خدا به چه کسی سپرده است؟ فرمود: به علی ابن ابی طالب. گفت: علی کیست؟ فرمود: پسر عموی من است. گفت: ما سینههایمان ستبر بکنیم در مقابل دشمن، بعد هم حکومت را به علی بدهی؟ ما نیستیم. فرمود: نباشید.
دیپلماسی امروز اگر بود چه میگفت؟ میگفت: تو قبول میکردی. وقتی که زمان مرگت فرا میرسید دبه میکردی. این دیپلماسی امروز است. ولی پیغمبر برای آمدن به دینش اینطور رفتار نکرد.
2. رفتارهای اخلاقی، ضامن حفظ کرامت انسانها است.
شخصی از ایران در مدینه شرفیاب محضر حضرت رضا شد. عدهای هم در جلسه بودند. گفت: من در شهرم پولدار هستم. الان پولم تمام شده است. حضرت فرمودند: بنشین. چون رفتار اخلاقی، حفظ کرامت انسانی است. خلوت شد و سه چهار نفر ماندند. حضرت فرمود: چقدر پول، مشکل تو را حل میکند؟ عرض کرد: دویست دینار مشکل من را حل میکند. حضرت به اندرونی رفتند. یک کیسه دویست دیناری را آوردند. لای در را باز کردند و به آن شخص دادند. بعد فرمودند: برو که دیگر چشمت به چشم من نیفتد. او رفت. آن دو سه نفری که آنجا بودند پرسیدند: چرا اینطور به او پول دادید؟ فرمود: نمیخواستم خِفّت خواستن را در چشم او ببینم. کسی که دستش را دراز میکند و میگوید به من کمک کن خودش را خفیف کرده است.
هر کاری را خواستید انجام بدهید باید این دو خصیصه را داشته باشد.
این همان چیزی است که امام زمان(عج) میخواهد انجام بدهد. یک روش مدیریتی است.
ما به عنوان افرادی که منتظر ایشان هستیم باید باری از دوش او برداریم و غمی از دلش بزداییم و به سیرهای که میخواهد احیا کند، ملتزم باشیم.