جنب الله
درسوره زمرآیه 56 کلمه جنب الله آمده وجنب درلغت به معنی پهلواست ولی اکثرمفسران (بیضاوی-بغوی) گفته اند: مراد تقصیردرطاعت خداست یاقرب خدا
ودراحادیث بسیار واردشده است که جنب خداکنایه ازحضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم وائمه علیهم السلام واطاعت وولایت ایشان
درکافی ازحضرت موسی بن جعفرعلیه السلام روایت کرده است که درتفسیراین آیه فرمودکه : جنب الله امیرعلیه السلام است واوصیای بعدازاوودرآن مکان رفیعی که ایشان دارندتاآخرایشان…
وبازروایت کرده است که جناب امیرعلیه السلام فرمودکه: منم عین الله، منم یدالله ومنم جنب الله وباب الله
( کافی ج1/145)
ابن شهرآشوب ازابوذررضی الله روایت کرده است که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمودکه:
ای ابوذر! دشمن علی رامی آورنددرقیامت کوروگنگ ودرظلمات قیامت می افتدوبرنمی خیزد وفریاد میکند:
” یاحسرتی علی مافرطت فی جنب الله ” ودرگردنش طوقی از آتش خواهدبود. (مناقب ابن شهرآشوب3/316)
ودربصائرالدرجات وابن ماهیاردرتاویل الآیات الظاهرة از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که :
علی جنب الله است وماییم جنب الله ، خداماراازنورخلق کرده لهذاچون کافرانرابه جهنم میبرندمی گویند:
” یاحسرتی علی مافرطت فی جنب الله “
یعنی : “ ای حسرت برآنکه تقصیرکردم درولایت محمد صلی الله علیه وآله وسلم و آل او علیه السلام .”
علامه طباطبايي مي فرمايد:
راغب در معناى كلمه” جنب” گفته در اصل به معناى عضو (پهلو) بوده، سپس به طور استعاره در سمت آن عضو استعمال كردهاند، چون عادتشان در ساير اعضاء نيز بر اين بوده كه نام آن را در سمت آن به نحو استعاره استعمال مىكردند. مانند راست و چپ « مفردات راغب، ماده” جنب".»
و بنا بر اين” جنب اللَّه” كه به معناى جانب و ناحيه خدا است عبارت است از چيزهايى كه بر عبد واجب است با خداى خود معامله نموده از سوى خود به سوى خدا روانه كند و مصداق آن اين است كه تنها او را عبادت كند و از نافرمانى او اجتناب ورزد. و” تفريط” در جنب خدا به معناى كوتاهى در آن است.«ترجمه الميزان، ج17، ص: 428
جالب وقتی است که خطبه غدیررامیخوانی رسول وحبیب خدا صلوات الله درمیان این همه اوصاف وفضایل بیشمارحضرت امیر علیه السلام به جنب الله بودن ایشان اشاره کرده است . وبه راستی اوست عروة الوثقی اوست حبل الله واوست کلمه تقوی و جنب الله …