معنویت نوین
جهان با ظهور هر پیامبری تمدن جدیدی ساخته است. تمدن پیامبران برگرفته از آموزههای الهی است که براساس طراحی خداوند و متناسب با فطرت بوده است.
در تمام برنامههای پیامبران عنصر مبارزه با ظلم ظالمان و انحرافات عقیدتی جایگاه ویژه داشته است. اهمیت مبارزه علیه ظلم اعتقادی بهگونهای است که پیامبری همچون موسی علیهالسلام را از کاشانهاش میراند، عیسی علیهالسلام را آواره میکند و محمد صلیاللهعلیهوآله را دست به دامان هجرت مینماید.
خدایی که با همین پیامبران با بندگانش سخن گفته، البته، نیل را برای موسی میشکافد، مسیح را عروج میدهد و محمد صلیاللهعلیهوآله را جاودانه میسازد.
جبههی مخالف پیامبران نیز با در دست گرفتن علم طغیان و پشت سر ارباب بزرگشان، ابلیس، راه بر تمدن فطری پیامبران بستند و هیچگاه از راهزنی دست برنداشتند. این قُطّاع طریق راه پیامبران همانگونه عمل میکنند که روزی در صحنهی قالوا بلی ابلیس در برابر خداوند عمل کرد.
امروز عصر پس از پیامبران است، عصر دوری از منبع وحی، عصر خرافهها و معنویت نوین. مبارزهی ابلیس، این راندهشدهی درگاه الهی، در دورهی موسی با سحر و جادو، در دورهی عیسی با پزشکی و در دورهی محمد صلیاللهعلیهوآله با شعر و ادب بود؛ معجزات پیامبران نیز برای تألیف قلوب مردم با همین گزینهها بوده است.
امروز که به غیبت آخرین ذخیرهی خداوند عادت کردهایم، عصری است که شیطان راه جدیدی برای مبارزه علیه حق یافته است. تشنگی مردمان را برای درک خدا دیده برایشان خدا را تفسیر میکند. برنامهی او بلندمدت است. قرنها قبل، برخی سر کلاس توحیدش نشستند و اورا استادی عاشق یافتند، اسیر مکر و حیلهاش شدند و به دار اناالحق آویخته، همان که توقیع شریف بر لعنش وجود دارد.
امروز، پیروان همان به اصطلاح شیخ شهید خاک پای ابلیس هم نمیشوند و میگویند کاری به کار او نداشته باشبد.
زمانی خانقاه ساختند و از مسجد و حسبنیه رفتند که نمازشان بشود سماع و اذانشان غنا. خاتقاه رفتند که گوشهی عزلت بجویند، سبحانی ما اعظم شأنی بگویند و کرامتشان این باشد که اژدها بر دست، سوار بر شیری در بیابان بروند.
امروز، اما، نام خانقاهشان را حسینیه میگذارند، شیعیان حضرت امیر علیهالسلام را میربایند و به آنها میگویند در ولایت عدد نیست و هر دورهای ولیّ خودش را دارد و امام زمان تو همین قطب خال به لب است.
بدانیم وقتی محصولات دامداران را میخریم، کیک و کلوچهی پچ پچشان را میخوریم، برنج محسنشان را در عزاها و عروسیهایمان دم میکنیم که قد بکشند و آبروداری کنند، سرمایهشان را افزون میکنیم. آنها با این سرمایه روزی کتابهای ادبیاتمان را با درسهای عینالقضات و شبلی و بایزید پر میکنند و اعتقاد جوانانمان را میدزدند، روز دیگر با استکبار دست میدهند، مثنوی تفسیر میکنند و مساجد و حسینیههایمان را آتش میزنند. روز سوم نیز با سرمایهای که برایشان انبار کردهایم، اسلحه میخرند و محمدحسینهایمان را میکشند.
این معنویت نوین عصر ماست، هشیار باشیم.